Aankomst en week1 - Reisverslag uit Johor Bahru, Maleisië van Juul Peeters - WaarBenJij.nu Aankomst en week1 - Reisverslag uit Johor Bahru, Maleisië van Juul Peeters - WaarBenJij.nu

Aankomst en week1

Door: Juul Peeters

Blijf op de hoogte en volg Juul

28 November 2015 | Maleisië, Johor Bahru

Eerste indruk: Warm, heet, benauwd, klam en zelfs na regen koelt het nauwelijks af. Het eten! fantastisch. Zoveel smaken, zoveel soorten, veel is pittig en soms te pittig. Al zoveel geprobeerd en maar een ding tegengekomen dat een beetje minder is (cocos ijs achtig). Enorm gastvrij ontvangen!

Prima reis gehad.
Ieder vliegtuig was behoorlijk leeg, dus iedereen had drie stoelen om op te slapen. Opstijgen met deze plaat is echt gaaf (mumford and sons - hopeless wanderer, vooral als je opstijgt op precies 1:39).

Aangekomen op de eindbestemming Johor Bahur Senai, werd ik opgepikt door mijn begeleider Nurbiha. Ze bracht me naar het hotel Scholars inn, dat bij de campus ligt (zie foto). Hier stonden een aantal studenten klaar die me de afgelopen dagen onder hun hoede hebben genomen en wegwijs hebben gemaakt op de campus en in de metropool Johor Bahru. (zie foto's)

Verder is het heel apart dat als ik als westerling ergens loop en alle ogen naar mij gericht zijn. De eerder genoemde studenten geven aan dat dat komt omdat ze niet heel vaak een westerling zien en omdat ik "handsome" ben. Gisteren noemde een Chinees uitziende jonge man zelfs "handsome". Apart, weet nog niet heel goed hoe ik hiermee moet omgaan behalve een "thanks".

Verder is het hier behoorlijk religieus en worden de leefregels me langzaam duidelijk een aantal voorbeelden:
- bij binnenkomst, altijd en overal de schoenen uit.
- mannen geef je een hand, vrouwen een hallo en een zwaai.
- vrouwen en mannen leven gescheiden op de campus
- er wordt vaak een gebed aangehaald (5x per dag)
- er wordt veel met de handen gegeten, voornamelijk de rechterhand (links wordt als onrein beschouwd.) Lepel en vork kan ook. Een mes wordt gezien als een wapen.
- apart feitje (zo subtiel mogelijk omschreven): voor het reinigen na een grote boodschap op het toilet wordt gebruik gemaakt van een waterslang.
- Maleisiërs houden ervan om foto's te maken. Dus ik ben vaak gefotografeerd.
- als het regent, regent het in een keer heel hard

Prima eerste dagen gehad, morgen verhuis ik naar de campus in een gebouw genaamd Kolej Rahman Putra (KRP). Maar eerst nog even genieten van het Aziatische eten.

• 28 November 2015 - 09:45

Jan Walraven:

leuk om je verslag te lezen Juul. Alleen ....... niet teveel "thanks" tegen de jongens zeggen ........ Geniet van de trip !

• 28 November 2015 - 10:27

Karin:

Leuk om te lezen! Maar goed dat er Skype bestaat zo zien we je ook nog life!!

• 29 November 2015 - 11:41

Marc:

Hi Juul,
    Foto's zien er goed uit. Eten is inderdaad geweldig. Je moet zeker naar Singapore gaan en Chilly crab eten bij Jumbo's(ligt tussen stad en vliegveld).
    Veel plezier en geniet!

• 29 November 2015 - 15:31

Jacomien Janssen:

Mooi om te lezen, jouw verslag. Wat een indrukken maak je allemaal mee. Wij blijven je volgen.

• 02 December 2015 - 13:45

Helen:

Hahah juul leuk verhaal. Overal schoenen uit.. hopelijk heb je niet die sokken met gaten meegenomen!
    Mannen en vrouwen gescheiden, wat een pech ;)
    Superjaloers op je avontuurtje, geniet er maar van!
    Liefs

• 07 December 2015 - 21:09

Henny Van Der Meijden:

Hoi Juul, bekend terrein, leuk, ook nog tijd om wat te werken?
    groetjes Henny